Författaren, född 1945, fil.mag. och med mångårig erfarenhet av waldorfskolor, redogör för waldorfpedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa sig utmärkt på våra lärarhögskolor när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och enkla skrivsätt.
Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti Bergströms teorier, Skolverkets utvärderingar av waldorfskolor i Sverige från läsåret 1994/95 samt en utvärdering av svenska Waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet 2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin.
En konkret och klar översikt över de tankar som ligger till grund för pedagogiken och dess kursplan, betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom ett porträtt av grundaren Rudolf Steiner. Särskilt värdefull är författarens försök att klargöra behovet av waldorfpedagogik i dagens IT-samhälle.
Michael Economou Biblioteksbladet
ArbetstitelWaldorfpedagogik
Standardpris199.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor220
Publiceringsdatum2008-10-10 00:00:00
FörfattareChristhild Ritter
Kort BeskrivningKunskapen är medlet, kreativiteten metoden, friheten målet. Det är grundtanken i waldorfpedagogiken som grundades av Rudolf Steiner i början av 1900-talet och som fått förnyad aktualitet i dagens förskola och skola.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21