Ánte älskar livet som renskötare. Samtidigt försöker han stå emot sina känslor för bästa vännen Erik. När Erik visar bilder på sin flickvän Julia mår Ánte illa. Han hade hoppats att hans känslor för Erik var besvarade.
När Hanna vill hångla med honom på en fest, känner Ánte att han kanske måste. För att bevisa något. Men för vem?
Går det att komma ut, och fortfarande leva det liv Ánte älskar mest på denna jord?
Moa Backe Åstots debutroman för unga läsare har öppnat dörrar som tidigare varit stängda. Det är en finstämd berättelse om en ung kille som älskar renskötsel och sitt liv som same. Men det är också berättelsen om en kultur som historiskt varit utsatt för förtryck. Och inom gruppen visar det sig också finnas en del tabun, som författaren lyfter på locket till.
Måste man vara straight för att sköta renarna? Eller kan man öppet visa vem man älskar och få respekt för det?
En viktig bok om ung kärlek, identitet och självrespekt. Och den utspelar sig i en del av Sverige som för många fortfarande ännu är okänd mark.
Det här är en bearbetad version av Himlabrand.
Moa Backe Åstot bor i Jokkmokk, och precis som Ánte i boken är hon renskötare. Himlabrand är hennes debut, och boken nominerades 2021 till Augustpriset.
ArbetstitelHimlabrand (lättläst)
Standardpris279.00
Illustrerad
Orginaltitel
Åldersgrupp12-15
BandtypKartonnage
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
IsContractProduct
Inlaga
Sidor148
Publiceringsdatum2023-01-03 00:00:00
FörfattareMoa BackeÅstot
Kort BeskrivningÁnte älskar livet som renskötare. Samtidigt försöker han stå emot sina känslor för bästa vännen Erik. När Erik visar bilder på sin flickvän Julia mår Ánte illa. Han hade hoppats att hans känslor för Erik var besvarade.
När Hanna vill hångla med honom på en fest, känner Ánte att han kanske måste. För att bevisa något...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
SeriesTitle
erpOwnsPrice
BokinfoStatusCode21