Bortom medias spotlight försiggår en rovdrift i Norrland, dagens vilda västern där rika storföretag inte skyr några medel för att komma åt naturtillgångar och landytor. I skuggmarkerna agerar kriminella gäng, lockade av det enorma inflödet av nya pengar.
Mikael Blomkvist sätter sig på tåget till Älvsbyn för att gå på sin dotters bröllop men dras in i händelser som får honom att hitta tillbaka till sina rötter som grävande journalist. Lisbeth Salander befinner sig också norrut för att knyta ihop ett avklippt familjeband, och än en gång korsas deras vägar. Tillsammans hamnar de i stormens öga i den lilla orten Gasskas.
Till det som imponerar hör den minst sagt spännande intrigen, miljöskildringen, och framför allt den ytterst otippade och, ja, gripande relation som uppstår mellan Lisbeth och Svala. /Svenska Dagbladet
Det som är Smirnoffs stora bedrift, är hur hon gång på gång stör berättelsen med frågan om barnen. Pojkarna som blir slagna och växer upp till män som själva slår." /Västerbottens-Kuriren
Smirnoff är en skicklig, driven stilist, och mindre sentimental än båda sina föregångare David Lagercrantz och Stieg Larsson. Hon tar med sig sitt rasande engagemang för utsatta barn till romanstafetten - och bidrar också med en gnistrande humor. Sydsvenskan
Jag har svårt att tro att någon skulle ha kunnat göra det bättre än Smirnoff. Det skulle i sådana fall var Stieg Larsson själv. UNT
Ordningen är återställd; den vassa samhällskritiken har kommit tillbaka. Arbetarbladet
Ett allvarligt och lyckat försök att hålla Stieg Larssons engagemang levande och låta underhållningslitteratur säga tunga sanningar om vår tid. Gefle Dagblad