Äntligen! Kritikerrosade och Augustprisnominerade Karin Smirnoff tar över stafettpinnen i Millennium-serien.
Bortom medias spotlight försiggår en rovdrift i Norrland, dagens vilda västern där rika storföretag inte skyr några medel för att komma åt naturtillgångar och landytor. I skuggmarkerna agerar kriminella gäng, lockade av det enorma inflödet av nya pengar.
Mikael Blomkvist sätter sig på tåget till Älvsbyn för att gå på sin dotters bröllop men dras in i händelser som får honom att hitta tillbaka till sina rötter som grävande journalist. Lisbeth Salander befinner sig också norrut för att knyta ihop ett avklippt familjeband, och än en gång korsas deras vägar. Tillsammans hamnar de i stormens öga i den lilla orten Gasskas.
"Jag har svårt att tro att någon skulle ha kunnat göra det bättre än Smirnoff. Det skulle i sådana fall var Stieg Larsson själv." UNT
"Till det som imponerar hör den minst sagt spännande intrigen, miljöskildringen, och framför allt den ytterst otippade och, ja, gripande relation som uppstår mellan Lisbeth och Svala." SvD
"En nytändning som tar Stieg Larssons älskade figurer på lagom stort allvar." Norrbottens-Kuriren. "Ordningen är återställd; den vassa samhällskritiken har kommit tillbaka." Arbetarbladet
"Ett allvarligt och lyckat försöka att hålla Stieg Larssons engagemang levande och låta underhållningslitteratur säga tunga sanningar om vår tid." Gefle Dagblad
"Det som till slut stannar kvar, det som är Smirnoffs stora bedrift, är hur hon gång på gång stör berättelsen med frågan om barnen. Pojkarna som blir slagna och växer upp till män som själva slår. Lisbethflickorna, med sin kroniska mammasorg. De som vet att det alltid är för sent att få en lycklig barndom." Västerbottens-Kuriren
"Smirnoff är en skicklig, driven stilist, och mindre sentimental än båda sina föregångare ... Hon tar med sig sitt rasande engagemang för utsatta barn till romanstafetten - och bidrar också med en gnistrande humor." Sydsvenskan
"Vackrast i boken är den komplicerade mor/dotter-relationen mellan flickungen Svala och hennes länge försvunna Mammamärta. Där tillför Smirnoff en dimension som saknats hos föregångarna." DN