"Jag vill förstå."
I källaren i sitt nya hus, den före detta haitiska ambassaden, håller Kim Ribbing doktor Martin Rudbeck fången. Som ung var Kim fast i doktorns våld och behandlades med elchocker under tortyrliknande former. Nu är rollerna omkastade. Via en avancerad plan har Kim lyckats sopa igen spåren efter bortförandet. Men så inträffar något oförutsett som ställer allt på ända. Tillsammans med Julia Malmros och fjortonåriga Astrid Helander tvingas Kim nu använda all sin fantasi för att framställa nya villospår.
Under tiden har utredningen av kidnappningen landat på Jonny Munthers bord. Han har sedan tidigare ett horn i sidan till Kim och ihop med sina kollegor Carmen Sanchéz och Christof Adler påbörjar han nu en desperat katt-och-råtta-lek.
Parallellt håller Julia tillsammans med Irma Ryding på att forska kring det högerextrema partiet Sannsvenskarna och dess kopplingar till MC-klubben Apostates. Något som visar sig vara allt annat än ofarligt.
Fortsättningen på den hyllade deckaren Skriften i vattnet är här. Men där den förra boken var expansiv och internationell, är Rummet i jorden klaustrofobisk och svensk. Kim Ribbing, Julia Malmros och Astrid Helander är mer än tillbaka - de är helt fast.
"'Rummet i jorden' är en osannolik men oemotståndlig blandning av modern skröna och kriminalroman. (...) den genuina berättarglädjen, den svarta humorn och det kreativa flödet gör boken omöjlig att lägga ifrån sig. John Ajvide Lindqvist är en proffsförfattare, men tycks helt befriad från beräknande cynism, och fortfarande uppriktigt intresserad av sina oförglömliga karaktärer och spännande miljöer. Då blir läsaren också det!" BTJ, Christine Karlsson
"Det är roligt skrivet, högt tempo och mycket action, i en hejdlös blandning av den moderna världens digitala möjligheter och gamla hederliga bustrick (som bland annat involverar ett besök på Buttericks affär för skämtartiklar). (...) 'Rummet i jorden' är välkonstruerad underhållning, en frejdig berättelse med många överraskande turer."
DN, Lotta Olsson
"(...) romanen är något annat än ett genreexempel där spänning byggs enligt regelboken. Här får man bada i relationer, iakttagna av en författare som tycks ha en genuint social läggning och generöst strösslar med kulturella referenser"
Aftonbladet, Malin Krutmeijer
"Det är högt tempo och snabba vändningar från start i den här så snyggt skrivna historien. John Ajvide Lindqvist berättar med lätt ton, ett fantastiskt flyt, lagom mycket humor och pricksäkra samtidsblinkningar. ( ) .härligt njutbar deckarläsning med karaktärer som man tycker mycket om... (...) Det är så väl komponerat och genomtänkt och antyder på att det finns en plan för serien som helhet. Det gillar jag."Nerikes Allehanda, Gunilla Wedding
"...det här är riktigt bra läsning, den här författaren saknar förmågan att skriva något dåligt." Kapprakt, Deckarblogg
"John Ajvide Lindqvist är skrämmande. Skrämmande bra. Också på att skriva annat än skräck. ( ) Men Ajvide Lindqvist lyckas vara både härlig och superallvarlig samtidigt i sina, ja, meta-deckare får de väl kallas. Han leker med kriminalromanens karaktärer och ingredienser. Och för den delen även med deckarförfattarkaraktärer. Likväl blottas mänskligt mörker - fast utan hjälp av övernaturliga monster den här gången. (...) Men Ajvide Lindqvist har sin egen stil och originalitet och glittrande, vansinnig berättarglädje." Arbetarbladet, Bodil Juggas
"En författares storhet ligger i att kunna skriva inom olika genrer, men ändå ha en egen stil. Stephen King är ett exempel, John Ajvide Lindqvist ett annat." Epiloger, bokblogg
"när vi når sluttampen vill jag bara läsa mer." Ungmusik.se, Roger Bengtsson