Kina är världens största digitala community och content är allt. Konsumenterna är vana vid att kunna shoppa vad som helst, när som helst och var som helst, få snabba leveranser både hem och till arbetsplatsen, och ställer höga krav på den digitala köpupplevelsen – online och i butik.
De innehållsrika kinesiska produktsidorna kan liknas vid färgstarka magasin, med noggrann information om varje produkt och mängder med bilder och rörligt material. Det är en enorm marknad som omsätter miljarder och åter miljarder.
Influencers, välbetalda internetkändisar med miljontals följare, kallas i Kina för Wanghongs och deras rekommendationer kan leda till stor försäljning för företag som samarbetar med dem.
Den här boken tar upp områden som Content Marketing, Social Commerce, New Retail, Shoppertainment och andra strategier för e-handel och digital marknadsföring på världens mest konkurrensutsatta internet.
Boken ger kunskap om de digitala kanalerna, marknadsplatserna och contentstrategierna som kan inspirera och hjälpa svenska företag att växa online eller med ett inträde på den kinesiska marknaden.
Om författarna
Författarna Emma Hellbom Ajoje och Emma Lindgren har båda bott och arbetat i Kina och kombinerar i boken sina erfarenheter av den svenska kommunikationsbranschen och av att hjälpa svenska varumärken in på den kinesiska marknaden.