Är det inte förvånansvärt att kunder som använder telefonen i butiken handlar för 30 % mer än andra kunder? Och visste du förresten att prisskyltar med rabatten skriven ovanför det ordinarie priset gör att kunden underskattar rabattens storlek.
Här får du göra en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.
Den andra upplagan är uppdaterad med:
- Ny, spännande forskning inom marknadsföring i butik.
- Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går in på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen "det du ser – det köper du".
- Ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.
Om författarna
Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på ICA och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och ICA.