Hållbar samhällsförändring gynnar individ, näringsliv och klimat. Nudging handlar om att utforma beslutsmiljöer som hjälper oss att genomföra detta. Genom att kombinera psykologi och design har nudging bland annat lyckats öka pensionssparande, återvinning och antalet influensavaccinationer.
Denna handbok i nudging hjälper dig att metodiskt arbeta med beteendeförändring inom och utanför organisationen. Du blir introducerad till Beteenderesan, en arbetsprocess förankrad i forskning och praktiskt utprovad inom näringsliv och offentlig sektor. Genom fyra steg får du lära dig hur du kan hjälpa kunder och organisationer att fatta önskvärda beslut. Boken ger både metoder, verktyg och insikter som hjälper dig att skapa förändring.
Författarnas gemensamma nämnare är Sveriges första beteendebyrå, Beteendelabbet. De arbetar för att skapa hållbar utveckling inom bostad, transport, sparande, vård och hälsa genom att kombinera kunskap från psykologi, beteendeekonomi och tjänstedesign.
Sagt om boken:
”Vi står inför stora globala utmaningar som ibland kan kännas både ouppnåeliga och svåra att ta sig an. Då känns denna bok som ett ljus i mörkret. En praktisk guide som ger vägledning i att ta viktiga steg framåt när det gäller att påverka våra beteenden i en mer hållbar riktning.”
Maria Smith, Generalsekreterare Axfoundation
”En fantastisk handbok för alla som vill genomföra ett nudgeprojekt. Snyggt, lättläst och intressant om hur vi människor fattar beslut, vilka fällor som finns och hur vi bäst bidrar till ett bättre beteende. Baserad på forskning och med många konkreta exempel är detta en guldgruva för alla som arbetar med förändringsarbete.”
Ylva Linder, Hållbarhetschef Liseberg
”För att kunna verka för en hållbar framtid måste vi gå från ord till handling. Med den här boken gör författarna det enklare för organisationer att omvandla viktig forskning till beteendeförändring. Den är ett praktiskt och verkningsfullt verktyg för alla som vill göra skillnad på riktigt.”
Johan Kuylenstierna, Vice ordförande Klimatpolitiska rådet