Den levande materien. Naturfilologiska perspektiv på hylozoiska och panteistiska estetiker är en undersökning av vad det får för estetiska följder att tänka natur och konst som en och samma storhet. Vad innebär det att utgå från att det inte föreligger någon skillnad mellan det som frambringas av naturen och av människan? Läst ur ett naturfilologiskt perspektiv, med fokus på mångfaldigandet av »goda« analogier, på morfologiska förvandlingar av och mellan artgränser, lär oss den hylozoiska estetiken således att det ena samexisterar med det mångfaldiga. Ja, inte bara det: det är tack vare förståelsen av naturen som »allt som finns och inte finns« som hylozoismens anarkiska samvälde blir möjligt. Uppluckringen av gränserna mellan konst och natur innebär inte minskad utan tvärtom ökad differentiering, inte en stängning av det estetiska fältet utan en universell utvidgning av detsamma.
Gustav Sjöberg, född 1982 i Luleå, är poet och översättare. Hans senast publicerade böcker är zu der blühenden allmaterie. über die natur der poesie (2020), Microfenice (2023) och Laguner blomma (2024). Han har bland annat översatt böcker av Giacomo Leopardi, Giordano Bruno och Simone Weil. Den levande materien är hans doktorsavhandling i estetik.