Maja Sjöström är en av de mest betydande textilkonstnärerna i Sverige. Hon kom från Råå i Skåne och blev en av pionjärerna för en nyskapande svensk textilkonst. Under åren 1892 1916 arbetade hon för textilateljén Handarbetets Vänner, där hon snart blev HV:s främsta textila formgivare. Hon arbetade varierat och med stor bredd. Hon erhöll tidigt många uppdrag, både offentliga och privata. Särskilt blev samarbetet med arkitekten Ragnar Östberg viktigt, i synnerhet uppdraget att ansvara för den textila inredningen/utsmyckningen av Stockholms stadshus under åren 1916 1923. Det blev det största uppdraget av den typen någonsin i Sverige, troligen oöverträffat än idag. År 1923 flyttar Maja till Italien och Rom varifrån hon fortsätter att rita mönster för privata uppdragsgivare. I Italien blev hon kvar, bl.a. samarbetade hon med sidenväveriet i Venedig. Hon blev också förtjust i såväl Mussolini som fascismen, en övertygelse hon behöll även efter kriget. I denna vackra och välillustrerade volym träder konstnären fram med en imponerande livsgärning beträffande broderier, möbeltyger, mattor en hel mönstervärld.
Gunnel Lindelöv, bosatt i Stockholm, har med denna bok gjort ett enastående forskningsarbete i arkiv, på Nordiska museet, Handarbetets Vänner, i Stockholms stadsarkiv etc. Lindelöv är konstvetare och har arbetat i många år på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Hon har utfört ett pionjärarbete med denna genomgång av Maja Sjöströms hela produktion.