År 1710 drabbades Stockholm av pesten. På kort tid dog nära hälften av stadens befolkning. Pestens år är en fängslande berättelse om hur Stockholms invånare ställdes inför en katastrof av ofattbara proportioner. Hur reagerade de enskilda människorna? Vilket ansvar tog myndigheterna? Och hur bidrog pesten till den svenska stormaktens undergång?
Boken är en levande skildring av den sista stora pestepidemin i Sverige. Utifrån brev, dagböcker och protokoll från tiden får vi veta hur människorna drabbades, och hur man förgäves försökte hindra att smittan spreds.
Pressröster om originalutgåvan av Pestens år:
Så medryckande att en del passager känns som om de vore hämtade ur en roman.
Corren
Lysande populärhistoria. Västerbro kan ämnet och han vet hur man levandegör materialet.
Pocketblogg
En intressant, nyanserad och stundom också drabbande bok.
Populär Historia
Skickligt skrivet, initierat, och förmedlar en stark tidsnärvaro.
Dala-demokraten
ArbetstitelPestens år (lättläst) - Döden i Stockholm 1710
Standardpris329.00
Illustrerad Orginaltitel
ÅldersgruppUnga vuxna
BandtypKartonnage
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor136
Publiceringsdatum2024-08-13 00:00:00
FörfattareMagnus Västerbro
Kort BeskrivningÅr 1710 drabbades Stockholm av pesten. På kort tid dog nära hälften av stadens befolkning. Pestens år är en fängslande berättelse om hur Stockholms invånare ställdes inför en katastrof av ofattbara proportioner...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21