Vad talar man egentligen om när man talar om mänskliga rättigheter? I denna bok undersöks hur mänskliga rättigheter konstrueras som kunskapsinnehåll i den svenska gymnasieskolan. Enligt läroplanen ska alla elever lära sig om mänskliga rättigheter, men hur detta komplexa begrepp förmedlas är inte klarlagt. Genom att analysera rättighetsspråket i läroplaner 1970–2011, läroböcker samt lärares och elevers tal belyser studien hur begreppet mänskliga rättigheter blir kunskapsinnehåll genom en meningsskapande kulturell översättningsprocess – vernakularisering. Studien utvecklar nya teoretiska verktyg för att fånga och analysera det undflyende rättighetsspråket i tal och text. Resultaten av studien visar att mänskliga rättigheter i den svenska gymnasieskolan ska förstås utifrån en historisk och samhällelig kontext, där demokrati, värdegrund och en juridifiering av skolans relationer bildar ett dynamiskt associativt rättighetsspråk. Rättighetsspråket i skolan formas även av de aktörer som deltar i förmedlingen av kunskap, som externa fortbildningsaktörer, läroböcker, lärare och elever. Studien presenterar ny kunskap om hur begreppet mänskliga rättigheter används i svensk gymnasieskola – en fråga som har utbildningsvetenskaplig relevans, men också är viktig för skolor och myndigheter som vill främja arbetet med mänskliga rättigheter.
ArbetstitelSjälvklart och oklart
Standardpris449.00
Illustrerad![imgData](/WebResource.axd?d=qu3Tuf_-grcch1wb4fqZxBvOuLFqlkbzIjHvBGA9eoU99GP9KnoaGlJTo8grl2NUwrbBhr1qAuRNEUulEwgH0C6o9PLOPB9k5wM96q1rvl_L-AnpsIsuV96MkMwoN3Hz6beElhH22Da_MfYEVMi3lKiSbBWAjqU-2ihYqYeHs4crb-4hYIYKTuvJPMe9SO0jHdGBrhutliB0W4vqxxW-ZZwC1RD4CGyG66nYMElHzzi2MkZ2VuARb_4it4zuKcNi0&t=638537583199179432)
Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder![imgData](/WebResource.axd?d=nZBt4XvE7-oqvWJe7vRXe9YGfrObJFxpfH3o24_4OY8ROa_PhM3qkBWTCN1EIH5YojgpOc6Q-WPRLn6rjBs8L41yOoHw9-Xe55iSHcS9WN1WE7wKvi0cDHe10cY3X0jdLY1UUg_J-KT84Pwqg5ouFOqxH0isIY-c_UYsAA4XMp2X6KCfV9M3bLTd13UnXO25Kyn0Os5W-HGzU9IcSYyS6Op-kRpdTA624ZWX2tdel0tXq1PhjlEgXPGvDokRHqdC0&t=638537583199179432)
IsContractProduct![imgData](/WebResource.axd?d=qu3Tuf_-grcch1wb4fqZxBvOuLFqlkbzIjHvBGA9eoU99GP9KnoaGlJTo8grl2NUwrbBhr1qAuRNEUulEwgH0C6o9PLOPB9k5wM96q1rvl_L-AnpsIsuV96MkMwoN3Hz6beElhH22Da_MfYEVMi3lKiSbBWAjqU-2ihYqYeHs4crb-4hYIYKTuvJPMe9SO0jHdGBrhutliB0W4vqxxW-ZZwC1RD4CGyG66nYMElHzzi2MkZ2VuARb_4it4zuKcNi0&t=638537583199179432)
Inlaga
Sidor320
Publiceringsdatum2023-04-06 00:00:00
FörfattareFrida Nilsson
Kort BeskrivningVad talar man egentligen om när man talar om mänskliga rättigheter? I denna bok undersöks hur mänskliga rättigheter konstrueras som kunskapsinnehåll i den svenska gymnasieskolan. Enligt läroplanen ska alla elever lära sig om mänskliga rättigheter, men hur detta komplexa begrepp förmedlas är inte klarlagt. Genom att analysera rättighetsspråket i lär
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct![imgData](/WebResource.axd?d=nZBt4XvE7-oqvWJe7vRXe9YGfrObJFxpfH3o24_4OY8ROa_PhM3qkBWTCN1EIH5YojgpOc6Q-WPRLn6rjBs8L41yOoHw9-Xe55iSHcS9WN1WE7wKvi0cDHe10cY3X0jdLY1UUg_J-KT84Pwqg5ouFOqxH0isIY-c_UYsAA4XMp2X6KCfV9M3bLTd13UnXO25Kyn0Os5W-HGzU9IcSYyS6Op-kRpdTA624ZWX2tdel0tXq1PhjlEgXPGvDokRHqdC0&t=638537583199179432)
SeriesTitle
erpOwnsPrice![imgData](/WebResource.axd?d=qu3Tuf_-grcch1wb4fqZxBvOuLFqlkbzIjHvBGA9eoU99GP9KnoaGlJTo8grl2NUwrbBhr1qAuRNEUulEwgH0C6o9PLOPB9k5wM96q1rvl_L-AnpsIsuV96MkMwoN3Hz6beElhH22Da_MfYEVMi3lKiSbBWAjqU-2ihYqYeHs4crb-4hYIYKTuvJPMe9SO0jHdGBrhutliB0W4vqxxW-ZZwC1RD4CGyG66nYMElHzzi2MkZ2VuARb_4it4zuKcNi0&t=638537583199179432)
BokinfoStatusCode21