Inom konstvärlden finns en sedan länge etablerad strävan efter att skapa provokativ konst. En strävan som försvåras av att konsten nästintill förväntas vara alstrad i syfte att provocera idag, och därmed reducerar chanserna att väcka önskvärda reaktioner. Digitala och framförallt sociala medier är en del i utvecklingen mot detta alltmer avtrubbade förhållningssätt. I den här studien undersöks därför hur en konstnärlig strävan efter att provocera kan ha utvecklats i relation till sociala medier. Undersökningen utgår från en fallstudie av en välkänd konstnärs exklusiva rättigheter till den svartaste svarta syntetiska färgen som någonsin tillverkats, och den starkt kritiserande respons som kommer konstnären tillmötes på hans Instagramkonto. Genom fallet synliggörs hur det konstproducerande fältets provokationsförhållanden har utvecklats till följd av en ökad användning av sociala medier.
ArbetstitelFärgkriget
Standardpris179.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor50
Publiceringsdatum2020-04-22 00:00:00
FörfattareMia Löfstedt
Kort BeskrivningInom konstvärlden finns en sedan länge etablerad strävan efter att skapa provokativ konst. En strävan som försvåras av att konsten nästintill förväntas vara alstrad i syfte att provocera idag, och därmed reducerar chanserna att väcka önskvärda reaktioner. Digitala och framförallt sociala medier är en del i utvecklingen mot detta alltmer avtrubbade
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21