Sannolikt finns det ingen musik som har varit så stilbildande som den amerikanska folkmusiken i dess olika varianter. Man kan säga att den kommer så nära en världsmusik som det är möjligt med influenser särskilt från flera länder i Europa och delar av Afrika. Det skedde en fascinerande utveckling i särskilt Nordamerika från de olika musikaliska källorna till minstrel, varieté, vaudeville, jubilee singing, ragtime, blues, hillbilly, country, rock’n’roll, med flera. Ibland betraktas denna musikaliska resa som dold, eftersom det dröjde innan forskningen kom igång, mycket beroende på att den nya musiken inte ansågs som ekonomisk intressant, och inte heller akademiskt meriterande. Jag har skrivit så tvärmusikaliskt och tvärvetenskapligt som jag har kunnat, eftersom det är dessa utblickar som i huvudsak saknas bland alla studier som koncentrerat sig på en viss musikgenre och ofta på musiken i sig, utan kontext. Det är en fascinerande och ofta snabb utveckling som har ägt rum, och naturligtvis har fortsatt efter rockmusiken. Jag hoppas att jag med denna bok kan skapa en bättre förståelse för bakgrunden till det som händer idag i den populärmusik som har sin grund i den amerikanska folkmusiken.
Författaren, Bengt Erik Eriksson, föddes 1948 i Stockholm där han fortfarande bor större delen av tiden. Sedan det tidiga 1960-talet har han varit verksam som fritidsmusiker med inriktning särskilt på old-time country music och pre-war blues. Hans akademiska bakgrund är beteende- och samhällsvetarens med huvudsaklig inriktning på sociologi. Han har skrivit ett flertal böcker inom genrer som romaner, lyrik, noveller samt fakta.