Rune Stenborg, leg.läk., tidigare ansvarig för talvården i Västra Götaland:Författaren skildrar här ämnet stamning ur olika aspekter. Han om någon kan göra det utifrån sin position som 60+ med stamning sedan förskoleåldern, föremål för många och långa behandlingsförsök med början i lågstadiet, aktiv förkämpe för organiserandet av självständiga patientorganisationer med egna informations- och rehabiliteringsverksamheter samt väl påläst lekman inom områdena stamningsforskning, -teori och -terapi. Sitt för många allvarliga ämne till trots är språket lättläst och ofta humoristiskt. Boken vänder sig i första hand till stammande personer och deras vänner, partners och anhöriga som önskar information om detta gåtfulla handikapp. Särskilt intressant borde den vara för dagens stammande ungdomar som kommer in i en helt annan värld vad beträffar kunskap och vård jämfört med hur situationen var när Stig och hans jämnåriga mötte samhällets representanter. För logopederna utgör denna framställning en kritisk och ofta roande skildring av olika teoriers och terapiers uppgång och fall under det senaste halvseklet. Liksom de värdefulla möjligheter som dagens talvård kan erbjuda. Slutligen utgör skolan - som framgår på flera ställen i texten - en viktig och problemfylld miljö för stammande barn och ungdomar. Lärare står numera ofta utan tillgång till speciallärare med särskild inriktning på talet och dess problem. Läraren möter en stammande elev i var tredje klass - det mötet lär underlättas för båda parter om läraren tagit del av Stig Lindhs erfarenheter från sin skoltid.Bäst är att ?vara lite lagom?En populärvetenskaplig avhandling säger mina närmaste. En tillbakablick visar vilka terapier som gjort nytta. Genom att undvika de sämsta terapierna som vuxenstammande kan du utvidga din ?komfortzon? och få ett värdigt liv.Andra reviderade upplagan finns nu att beställa på Internet. Den är än vassare och modernare och med de allra sista och trendigaste av tekniker och annat som har chans att få en framträdande roll i framtidens stamningsbehandling.Bokens kapitelrubriker:VAD STAMNING ÄR, KONSEKVENSBESKRIVNING, SYMPTOMLINDRING, TIPS OCH FUNDERINGAR, TALTRÄNINGSMETODER, STAMNINGSBEHANDLING, ALTERNATIVA METODER, 40 ÅR MED STAMNINGSFÖRENINGEN P-CLUB STOCKHOLMS, STAMNINGSFÖRENINGARNAS ?RÖTTER? TERAPIERFARENHETER, VAD SÄGER FORSKNINGEN? REFERENSFÖRTECKNING En allsidig bok, 295 sidor.
ArbetstitelÄr stamning något att haka upp sig på?
Standardpris449.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor292
Publiceringsdatum2007-06-01 00:00:00
FörfattareStig Lindh
Kort BeskrivningRune Stenborg, leg.läk., tidigare ansvarig för talvården i Västra Götaland:Författaren skildrar här ämnet stamning ur olika aspekter. Han om någon kan göra det utifrån sin position som 60+ med stamning sedan förskoleåldern, föremål för många och långa behandlingsförsök med början i lågstadiet, aktiv förkämpe för organiserandet av självständiga patientorganisationer med egna informations- och rehabiliteringsverksamheter samt väl påläst lekman inom områdena stamningsforskning, -teori och -terapi. Sitt för många allvarliga ämne till trots är språket lättläst och ofta humoristiskt. Boken vänder sig i första hand till stammande personer och deras vänner, partners och anhöriga som önskar information om detta gåtfulla handikapp. Särskilt intressant borde den vara för dagens stammande ungdomar som kommer in i en helt annan värld vad beträffar kunskap och vård jämfört med hur situationen var när Stig och hans jämnåriga mötte samhällets representanter. För logopederna utgör denna framställning en kritisk och ofta roande skildring av olika teoriers och terapiers uppgång och fall under det senaste halvseklet. Liksom de värdefulla möjligheter som dagens talvård kan erbjuda. Slutligen utgör skolan - som framgår på flera ställen i texten - en viktig och problemfylld miljö för stammande barn och ungdomar. Lärare står numera ofta utan tillgång till speciallärare med särskild inriktning på talet och dess problem. Läraren möter en stammande elev i var tredje klass - det mötet lär underlättas för båda parter om läraren tagit del av Stig Lindhs erfarenheter från sin skoltid.Bäst är att ?vara lite lagom?En populärvetenskaplig avhandling säger mina närmaste. En tillbakablick visar vilka terapier som gjort nytta. Genom att undvika de sämsta terapierna som vuxenstammande kan du utvidga din ?komfortzon? och få ett värdigt liv.Andra reviderade upplagan finns nu att beställa på Internet. Den är än vassare och modernare och med de allra sista och trendigaste av tekniker och annat som har chans att få en framträdande roll i framtidens stamningsbehandling.Bokens kapitelrubriker:VAD STAMNING ÄR, KONSEKVENSBESKRIVNING, SYMPTOMLINDRING, TIPS OCH FUNDERINGAR, TALTRÄNINGSMETODER, STAMNINGSBEHANDLING, ALTERNATIVA METODER, 40 ÅR MED STAMNINGSFÖRENINGEN P-CLUB STOCKHOLMS, STAMNINGSFÖRENINGARNAS ?RÖTTER? TERAPIERFARENHETER, VAD SÄGER FORSKNINGEN? REFERENSFÖRTECKNING En allsidig bok, 295 sidor.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21