Barn är inte framtiden, barn är nu.
Boken Barnets rättigheter vägleder på ett enkelt och lättförståeligt sätt till några av konventionens mest angelägna artiklar för förskolan. Med ökad förståelse för hur och varför barnkonventionen kom till och vad den innehåller kan vi bli bättre på att leva upp till de krav som den ställer på oss som vuxna.
Sedan januari 2020 är FN:s konvention om barnets rättigheter – barnkonventionen – lag i Sverige. Barnkonventionen finns till för barnet, men det är genom oss vuxna den blir möjlig. Sverige vill vara världens bästa land för barn att växa upp i. Trots det så är vi inte det för varje barn varje dag, inte ens i förskolan. Därför behöver vi prata mer om barnets rättigheter.
Boken Barnets rättigheter är ett praktiskt stöd både för dig som vill påbörja ett arbete med barnkonventionen och för dig som redan arbetat ett tag med barnrättsperspektivet. Fokus ligger på att upptäcka, konkretisera och förverkliga några av de rättigheter som har nära anknytning till förskolan och som nämns i skollagen och läroplanen.
Författaren Åsa Ekman lyfter bland annat fram olika perspektiv och syn på barn, historiskt betydelsefulla barnrättskämpar, konsten att gå från ord till handling samt förhoppningar och förväntningar om vad lagen kan leda till.
I boken finns övningar att göra tillsamman med barnen och det viktigaste av allt – i boken får barn komma till tals om hur de ser på sina rättigheter.
Barnets rättigheter vänder sig främst till dig som är yrkesverksam förskollärare, barnskötare eller rektor, men även dig som studerar till barnskötare eller förskollärare. Den kan även läsas av alla som vill lära sig om barnkonventionen och göra barnets rättigheter mer levande, konkreta och hållbara.
Åsa Ekman är barnrättskonsult med närmare 20 års erfarenhet av arbete med FN:s konvention om barnets rättigheter. Åsa har varit ungdomssamordnare, demokratiutvecklare, barnstrateg samt styrelseledamot i Rädda Barnens riksförbund. Hon sitter i styrelsen för Bris och driver podden Barnrättssnack.