Skolreformen 1962 raserade den skola som varit ryggraden i Sveriges utveckling mot ett kunskapsbaserat välfärdsland. Det var Socialdemokraterna som införde den nya skolan och de hade då innehaft regeringsmakten sedan 1936 utan avbrott. Kanske var syftet att skapa ett socialistiskt klasslöst samhälle, men så blev det inte. I stället blir skolresultaten allt sämre. Tusentals elever lämnar varje år skolan efter nio år med så dåliga kunskaper att de har svårt att få intressanta jobb. Allt fler lärare hoppar av sina lärarjobb och lärarutbildningarna är inte populära.
Den här boken går bakom 1962-års skolreform och undersöker vad som drev det socialdemokratiska partiet att bryta ned en väl fungerande skola.
Enligt 1700-tals filosofen David Hume är det alltid en känsla som föregår människans handlingar. I boken framförs hypotesen att det primärt var Socialdemokraternas motvilja mot överhet
med makt och inflytande som ledde till 1962 års skolreform, där möjligheten för studiemotiverade elever att välja läroverk togs bort. Undersökningen har avslöjat att skolan styrs av ej dokumenterade dogmatiska trossatser. De tio trossatserna är kopplade till överhet och makt. I boken undersöks om de kan förklara skolans problem. Undersökningen pekar på att så är fallet.
I boken presenteras en ny skola som styrs av helt andra principer med tydlighet i fokus. Den skolan bör skapa nödvändig ro i klassrummen och locka tillbaka lärarna till skolan.
Roland Ekinge är Teknologie Doktor och har arbetat med problemlösning och utveckling av nya produkter i industrin.