Hur gör man anpassningar som gagnar alla elever och inte utesluter någon, oavsett hur deras behov och förmågor ser ut?
Författarna Anna Morell och Jenny Karlsson, båda specialpedagoger, beskriver ett utbildningskoncept med sex utbildningstillfällen där kartläggning av elevers förmågor och skolans lärmiljö är central. Med kunskap och med en samlad bild av vilken grupp man som lärare har framför sig, blir det lättare att förstå elevernas behov och därmed bättre förstå vilka anpassningar som behöver göras.
Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa i skolan, elevhälsoteamet såväl som pedagoger, skolledare och annan personal. Tydligt och pedagogiskt visar den hur man som skola med ett systematiskt arbetssätt kan skapa en tillgänglig lärmiljö, få kunskap om bemötande och bygga strukturer så att alla elever blir delaktiga i undervisningen. Boken innehåller också förslag på frågeställningar som stimulerar till reflektioner och kollegialt lärande. Författarna hoppas på så sätt ge verktyg som inspirerar och stöttar pedagoger och andra som arbetar i skolan att hitta en samsyn kring och lösningar på det som kan upplevas som svårt och utmanande i skolans dagliga arbete.
Författarna utgår i sitt arbetssätt från Anna Sjölunds och Lena W Henriksons modell för kartläggning: Kompassmodellen.
Jenny Karlsson är i grunden lärare och har utbildat sig till specialpedagog och speciallärare. Hon har även en master i didaktik.
Anna Morell är fritidspedagog i grunden och har senare utbildat sig till specialpedagog. Anna har lång erfarenhet av arbete inom särskolan, men har även arbetat inom habiliteringen och centrala elevhälsan i Västerås.