Fritidshemmet har ett tydligt undervisningsuppdrag och Fritidshemmets pedagogiska uppdrag – undersökande, estetiska och ämnesövergripande arbetssätt visar hur lärandeaktiviteter kan organiseras samtidigt som de bidrar till en meningsfull fritid för eleverna.
På ett lättillgängligt sätt diskuteras verksamheten i ett helhetsperspektiv i syfte att synliggöra hinder och möjligheter, samt vägar till ett givande samarbete med förskoleklassens och skolans undervisning. Genom att visa på undersökande, estetiska och ämnesövergripande metoder och verktyg får du konkret veta hur fritidshemmets didaktik kan utvecklas och fördjupas.
Fritidshemmets pedagogiska uppdrag – undersökande, estetiska och ämnesövergripande arbetssätt vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill ta del av fritidshemmets förutsättningar att komplettera skolans lärandemål.
Marie-Louise Hansson-Stenhammar är forskare och universitetslektor vid Göteborgs universitet med inriktning mot bildteori. Hennes forskningsintresse rör främst estetiska lärprocesser.