Fritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem. Med stöd i iakttagelser och observationer av konkreta situationer analyserar och reflekterar vi över handlingsalternativ för arbetslag och enskilda lärare i fritidshem.
Undervisning i fritidshem inbegriper så mycket mer än organisering av vuxenledda moment och aktiviteter. Vi har valt att prioritera den del av fritidshemmets verksamhet som handlar om pedagogisk omsorg i rutinsituationer, meningsfull fritid och långsiktiga projekt. Arbetet i fritidshem kräver ett medvetet förhållningssätt där vi lyfter fram betydelsen av att skapa relationer till barn och barns egna verksamheter, att utöva omsorg, att leda genom att följa, att erbjuda samspelande atmosfärer samt att uppmärksamma mellantider och mellanrum. Vi menar att ett sampratat arbetslag är nyckeln till en god fritidshemsverksamhet.
Vi gör många nedslag i konkreta situationer om omsorg, meningsfull fritid och projektorienterat arbete. De konkreta situationerna bearbetas med stöd i beprövad metodik som ger möjlighet att tänka annorlunda kring vardagliga situationer. Reflektionerna ger stöd åt att organisera och leda verksamheten långsiktigt med gemensamma prioriteringar, scheman och förhållningssätt som stödjer ett sånt arbete.
ArbetstitelFritidspedagogiskt arbete - En bok om metodik
Standardpris399.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor138
Publiceringsdatum2022-01-10 00:00:00
FörfattareKarin Lager & Inger Brännberg
Kort BeskrivningFritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21