Kan man räkna med PISA och TIMSS? Hur relevanta är dessa internationella storskaliga mätningar för att mäta kunskaper i matematik i en nationell kontext?
Allt oftare låter vi internationella mätningar ta temperaturen på svensk skola och undersöka svenska elevers kunskaper i matematik. Om vi ska engagera oss i dessa internationella storskaliga mätningar och dra slutsatser samt agera utifrån dem, bör vi vara medvetna om vad det är de mäter och hur väl det sammanfaller med matematiken i den svenska utbildningskontexten.
Författaren undersöker relevansen av innehållet i, genomförandet av och resultaten från dessa internationella mätningar när de ska användas för att tolka svenska elevers kunskaper i matematik. Genom en argumentationsbaserad valideringsmetod söker författaren argument som kan styrka eller motsäga relevansen.
Samuel Sollerman har arbetat som lärare i grund- och gymnasieskolan, senare som provutvecklare av nationella prov och är för närvarande föreståndare för provutvecklings- och forskningsgruppen PRIM-gruppen vid Stockholms universitet.
Doctoral Thesis from the Department of Mathematics and Science Education 21
Detta är en doktorsavhandling i matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet 2019
ArbetstitelKan man räkna med PISA och TIMSS? : Relevansen hos internationella storskaliga mätningar i matema...
Standardpris249.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor213
Publiceringsdatum2020-11-26 00:00:00
FörfattareSamuel Sollerman
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21