Varför studsar en varm boll högre än en kall? Vad händer med is om vi häller på salt? Hur bygger man om en petflaska så att den funkar som en termos? Det här är frågor som kan väcka nyfikenhet hos elever och locka in dem i naturvetenskapens underbara värld. NO ska vara ett ämne för alla elever! Men hur gör man rent praktiskt?
Kreativ och likvärdig NO-undervisning är en konkret handbok och en kreativ inspirationskälla som i ord och bild visar hur du didaktiskt organiserar, genomför och följer upp en NO-undervisning som både väcker nyfikenhet och ger eleven goda kunskaper. Författaren Hans Persson vägleder och sporrar dig på sitt personliga sätt att skapa en mer intressant, kreativ och inkluderande undervisning.
Kreativ och likvärdig NO-undervisning är problematiserande och vilar på vetenskaplig grund. Pernilla Nilsson, professor i didaktik vid Högskolan i Halmstad, ger inledningsvis en forskningsgenomgång. Alla experiment och aktiviteter är autentiska och hämtade direkt från klassrummen, väl utprövade av verksamma lärare från olika länder. Boken är rikt illustrerad och det finns i många fall länkar till filmklipp som förtydligar innehållet ytterligare. Boken vänder sig till lärare och lärarstudenter, främst grundskolans F-6, men passar även för högre årskurser.
Sagt om boken
"[...] Boken är vardagsnära och handfast skriven, och rekommenderas till såväl nyutexaminerade lärare, som mer erfarna i behov av inspiration. Jämförbar med t.ex. Oleg Popovs Utomhusfysik (2016). Webbstöd finns i form av filmer. Färgfoton och diagram illustrerar." Jens Jakobsson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2018.
Om författarna
Hans Persson är med sin gedigna erfarenhet en av Sveriges mest meriterade inspiratörer inom naturvetenskap- och teknikområdet. I föreläsningar och läroböcker har han inspirerat tusentals lärare över hela världen. På hemsidan www.hanper.se finns mängder av tips och filmade experiment.