Den här metodhandboken är skriven för dig som jobbar med eller intresserar dig för barn och ungas rätt till litteraturen och den kraft som följer med att känna att man har ett språk som blir lyssnat på. Läsa för integration är ett enkelt och konkret sätt att arbeta med läsfrämjande, högläsning och kreativt skapande tillsammans med barn och deras medföljande vuxna. Metodens mål är att göra varje unge till en läsande individ och att skapa en arena där alla röster kan göra sig hörda.
Boken innehåller såväl praktiska arbetssätt och verkliga exempel som fakta kring integration och vikten av kultur och ger dig tillgång till konkreta metoder, exempel på övningar och tydliga planeringsmallar.
"Engagemanget hos er och barnen är som en urkraft. Det går inte att ta miste på glädjen och inlevelsen hos alla barn. För att inte tala om alla ledare. Ni har skapat en metod som verkligen är värd att spridas!" //Johan Anderblad, Läsambassadör, 2018
"En bild lär säga mer än tusen ord. Men det är först när du har orden, språket, som du kan skapa dina egna bilder. I det ordförrådet, där dörren alltid är öppen, finns stenarna som bygger broar mellan människor och kulturer i samhället." //Ur motiveringen till 5i12priset 2015