På Svejserdalens förskola i Mölndal är sång och musik en del av barnens helhetsupplevelse i ett årslångt tema i sagans värld. Det ger pedagogerna möjlighet att låta barnen uppleva lärande med så många sinnen som möjligt och är en hjälp att uppfylla målen i läroplanen.
I mitt yrke har jag observerat hur sång och musik gynnar bland annat barnens språk, fantasi, lek, sociala kompetens och förmåga att kommunicera. Dessutom skapas gemenskap och glädje , säger förskollärare Marie Eriksson.
Här beskriver hon sitt arbete med sång och musik, både med de yngsta barnen på sin avdelning och med åldersindelade grupper i hela förskolan. Med många praktiska exempel och bilder vill hon inspirera andra pedagoger att hitta nya användningsområden för sång, musik och rörelse i förskolan.
Boken vänder sig till verksamma pedagoger och rektorer i förskola och förskoleklass, samt till lärarstudenter. Förhoppningen är att även lärare i grundskolan ska inspireras att använda sig mer av sång och musik som ett redskap för barnens lärande.
Marie Eriksson har tidigare givit ut böckerna Lärande i sagans värld och En bra start på Lärarförbundets Förlag. på Lärarförbundets Förlag.
Innehåll:
Förord
Terminsstart med sång och fantasi
Sagotema i Lackarebäcks förskolor
Musiken i Tre droppar regn
Gemensam temainspiration
Musik en väg att nå målen
Läroplan, musik och estetik
Begrepp och definitioner
Musik i vardagen
Spontansång och kommunikation
Inspiration till sång
Sång som uttrycksmedel
Musik på avdelningen
Musik under inskolningen
Musiksamlingar
Processarbete i basgrupper
Tid för fest
Sångsamling för hela förskolan
Idéer och inspiration
Skapande samarbete över gränserna
Aktivitetspedagoger
Aktivitetspedagog i musik
Instrument i musikaktiviteten
Inledning och avslutning
Musikaktivitet utifrån sagotemat
Exempel på olika musikaktiviteter
Musikaktivitet utifrån andra sagor
Temainspiration
Värma upp rösten
Rörelse utifrån sagotemat
Barnens perspektiv
Musik lockar till rörelse
Snigeldramatik
Nya ögon på materialet
Ringlande avslutning
Uppföljning på avdelningen
Att arbeta med saga som tema
Att välja saga
Sagotema som metod
Handdockan som pedagogiskt redskap
Musik, gemenskap och glädje
Spontant besök som start och avslutning
Förskolans dag
Tack och adjö
Inspiration och material
Sånger och ramsor
Referenser
Foto och illustrationer