Som lärare är det lätt att bli frustrerad över att pedagogisk forskning och praktik ibland känns väldigt långt ifrån varandra. Den forskning som bedrivs utmynnar ofta i fler frågor än raka svar. Hur använder jag den här forskningen konkret i undervisningen? Vad innebär den för mig i klassrummet?
...och hur gör jag i klassrummet? Pedagogikforskning i praktiken tar fasta på den här frustrationen där de två författarna Carl Hendrick och Robin Macpherson, båda lärare med lång erfarenhet, intervjuar några av de främsta pedagogiska tänkarna idag, till exempel Dylan Wiliam, Daisy Christodoulou, David Didau och Doug Lemov. Berörda områden är bland annat bedömning, motivation, minnesträning, psykologi och lärandemyter. Frågorna som ställs är rättframma och relevanta vilket ger konkreta svar som kan användas direkt i klassrummet.
...och hur gör jag i klassrummet? vänder sig till alla verksamma lärare som söker ett handfast, helhetstäckande undervisningsstöd.
Carl Hendrick är fil. dr i pedagogik på Wellington College i England. I grunden är han engelsklärare. Robin Macpherson är historielärare och just nu vice rektor på Dollar Academy (en framstående internatskola) i Skottland. Både Carl och Robin har lång erfarenhet av läraryrket och föreläser ofta vid konferenser om skola och utbildning, till exempel researchED.
Sagt om boken:
”Frågorna och svaren i boken, i god översättning från engelska (och emellanåt är det brittiska förhållanden som skiner igenom), tror jag kan vara en inspiration i yrkesverksamheten och sporra till diskussion i arbetslagen ute på skolorna.”
Linus Björk, BTJ-häftet nr 2, 2020.