Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera?
I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling.
Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang.
I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion.
Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
Jonas Aspelin är professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Johan Dahlbeck är docent i pedagogik vid Malmö universitet.
Tomas Englund är seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet.
Tina Kindeberg är lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge.
Sverker Lindblad är seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala.
Daniel Pettersson är professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.
Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet.
Daniel Sundberg är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Lennart Svensson är professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet.
Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet.
Ingegerd Tallberg Broman är seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.
Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Moira von Wright är professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad.