Dialog kan, om den används rätt, vara ett kraftfullt redskap i undervisningen – den hjälper eleverna att koppla samman begrepp och kontext, idéer och frågor, den skapar sammanhang mellan förkunskaper och nytt lärande. En god dialog fördjupar förståelsen, samtidigt som den bygger upp kunskaper och vidgar perspektiven.
Här berättar James Nottingham om boken Utmanande dialog.
I Utmanande dialog har James Nottingham tillsammans med medförfattarna Jill Nottingham och Martin Renton, sammanfattat de bästa sätten att med hjälp av dialoger underlätta för eleverna att gå ifrån att »ha kunskap« till att »verkligen förstå«.
"Jag blir inspirerad av boken och med den som handledning kommer jag att försöka föra in dialogen mer medvetet i min undervisning."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 22, 2016. Läs hela recensionen här.
I varje kapitel finns övningar och strategier att använda för att utveckla dialogen i undervisningen, men även verktyg för reflektion kring den egna undervisningen för en förbättrad pedagogik.
Utmanande dialog är undervisningsnära och vänder sig i första hand till lärare, men är relevant för samtliga pedagoger och även skolledare.
Boken är rik på strategier, tips, övningar och exempel. Du får exempelvis handledning i hur du:
engagerar dina elever i kvalitativ dialog,
skapar ett förtroendefullt klimat,
skapar rutiner för att utveckla resonemang,
kan arbeta med dialog i små och stora grupper.