Hur influerar och förstår rektor och lärare varandra i vardagsarbetet?
Vilken betydelse har skolsammanhanget för samspelet mellan rektor och lärare?
Boken belyser hur rektor och lärare influerar varandra och samproducerar ledarskap i skolvardagen. Författaren visar att ledarskap kan förstås som något rektor och lärare utövar tillsammans. Ibland leder rektor men ofta leder också lärarna arbetet. I boken beskriver författaren hur ledarskapet formas i och av samspelet mellan lärare och rektor i vardagsarbetet.
Analysen av ledarskapet visar att det är i förhandlingsprocesser när rektor och lärare har möjlighet att ta varandras perspektiv som de utvecklar sin medvetenhet om arbetet och varandra, men förhandlandet flyter inte alltid lätt. Författaren belyser också de skolsammanhang där ledarskapet utspelar sig och beskriver hur kulturella föreställningar, värderingar och intressen influerar rektorernas och lärarnas agerande och ledarskapet.
Boken vänder sig till verksamma lärare och rektorer, studenter på lärarutbildning samt personal- och ledarskapsutbildningar. Den passar också till andra utbildningar med inriktning mot ledarskap och organisation.
ArbetstitelVem leder egentligen vem?
Standardpris349.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor116
Publiceringsdatum2012-03-02 00:00:00
FörfattareAnn Ludvigsson
Kort BeskrivningHur influerar och förstår rektor och lärare varandra i vardagsarbetet?
Vilken betydelse har skolsammanhanget för samspelet mellan rektor och lärare?
Boken belyser hur rektor och lärare influerar varandra och samproducerar ledarskap i skolvardagen...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21