Vad händer om treåringar i förskolan får använda digitalkameror? Lena O Magnusson undersöker frågan i avhandlingen Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser. I den visar hon att barns fotografier synliggör andra aspekter av förskolan än vad som framträder i pedagogernas fotografier.
Avhandlingen, som är genomförd vid HDK – Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet, intresserar sig för relationerna mellan treåringar, fotografi och digitalkameror inom förskolan. Den tar sin utgångspunkt i att pedagoger i förskolan ofta dokumenterar barns utveckling, lärande, handlingar och relationer med hjälp av fotografi. Barn definieras och beskrivs på så sätt av pedagogernas fotografiska blickar. Dessa blickar utgör därför också en del av de maktförhållanden som råder mellan barn och vuxna mer generellt i förskolan.
ArbetstitelTreåringar, kameror och förskola : - en serie diffraktiva rörelser
Standardpris279.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypDanskt band
Recensionsutdrag
Läsordning i serie64
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor286
Publiceringsdatum2017-11-01 00:00:00
FörfattareLena O.Magnusson
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21