Koll på matematik är ett livfullt och inspirerande läromedel som möjliggör en bra och målinriktad matematikundervisning. Läromedlet lyfter fram matematiska begrepp och elevernas lärande stöds genom ett formativt förhållningssätt. Metoder för självbedömning används kontinuerligt. Formativ bedömning innebär att kontinuerligt och frekvent klargöra var eleven står, vart eleven är på väg och hur eleven ska nå dit.
Koll på matematik 1-3 är konstruerad utifrån följande principer för formativt lärande:
- Klargöra, delge och förstå lärandemål och kriterier för framsteg.
- Genomföra effektiva diskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter som tar fram belägg för lärande.
- Ge feedback som för lärandet framåt.
- Aktivera eleverna att blir läranderesurser för varandra.
- Aktivera eleverna till att äga sitt eget lärande.
Till Koll på matematik finns även Bingel, en digital ö-värld där eleverna färdighetstränar med Sanoma Utbildnings läromedel för låg- och mellanstadiet. Övningarna i Bingel är kopplade till kapitlen i boken och följer samma progression. Eleverna känner igen sig och tränar på samma moment, i bok och digitalt.