Det här är en grundbok i två band för lärarstuderande och verksamma lärare. Ypsilon behandlar såväl det matematiska innehållet i grundskolans kursplan som de didaktiska aspekterna av matematiken. Innehållet är baserat på aktuell matematikdidaktisk forskning.
Ypsilon fokuserar på matematiken i grundskolan men innehållet är av intresse för alla matematiklärare, oavsett nivå.
Matematiken och didaktiken är i stor utsträckning sammanvävda med varandra. I direkt anknytning till ämnesinnehållet behandlas de matematikdidaktiska frågeställningar som är relevanta. Ypsilon ger också ett kulturhistoriskt perspektiv på skolmatematiken, till exempel med ett utförligt avsnitt om talens historia.
Ypsilon ger en god grund för alla som ska undervisa grundskoleelever i matematik. Den är även tänkt för verksamma lärare som vill fördjupa sina kunskaper i matematik och matematikdidaktik.
Innehållet i Ypsilon har följande indelning:
Band 1
DEL I Experimenterande geometri och mätning
DEL II Matematisk argumentation
DEL III Geometriska resonemang och representationer
DEL IV Tal och räkneprocesser ur ett historiskt perspektiv
Författare: Jeppe Skott, Hans Christian Hansen, Kristine Jess och John Schou – alla verksamma inom den danska lärarutbildningen. Jeppe Skott är även professor i matematikdidaktik vid Växjö universitet.