Skolans kunskapsuppdrag har länge stått i centrum för såväl allmänhetens som politikens intresse, men vad menar vi egentligen med kunskap? Vilken sorts kunskap tycker vi är viktig i förskola och skola, och varför?
I den här boken tar författarna sin utgångspunkt i olika perspektiv på kunskap och undersöker vad som utmärker de mest aktuella kunskapsbegreppen. Olika uppfattningar om kunskap leder till olika föreställningar om lärande. Därför innehåller kapitlen om kunskap också en diskussion om lärares didaktiska val i undervisningen. Den konkreta utformningen av undervisningen påverkas av lärarens egen förståelse av kunskap och vad det innebär att kunna något om ett ämnesinnehåll. De kunskapsbegrepp som behandlas är bildning, social realism, transaktionell realism, kognitionsvetenskap, kompetens samt praktisk metodik.
Boken inleds med en grund för kunskapsdialogen genom att relatera diskussionen om kunskap till såväl nutid som historisk tid. I de avslutande kapitlen kopplas kunskapsperspektivet till läroplaner och till aktuell debatt om hur människan kan nå kunskap om sin omvärld och vilka olika aspekter som bör ingå i ett kunskapsbegrepp.
Ninni Wahlström (red.) är professor i pedagogik vid Linnéuniversitet, med ett forskningsintresse som rör utbildningspolicy, läroplaner och undervisningens praktik.
Tor Ahlbäck är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och har forskningsintressen inom didaktik, lärarutbildning och undervisningens praktik.
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet med ett forskningsintresse som rör läsinlärning, läsutveckling och läs- och skrivsvårigheter.
Stefan Hopmann var tidigare professor i pedagogik vid Wiens universitet och expert på frågor om läroplansteori och bildning.
Jonathan Lilliedahl är docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet med ett forskningsintresse som innefattar frågor om policy, läroplaner och didaktik.
Andreas Nordin är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet med inriktning mot forskning om utbildningspolicy och läroplaner.
Daniel Sundberg är professor i pedagogik vid Linnéuniversitet med inriktning mot skolreformer, läroplaner och undervisning.
Göran Söderlund är professor i specialpedagogik vid Høgskulen på Vestlandet, Norge, och undervisar i specialpedagogik med inriktning mot neuropsykologi.
Bettina Vogt är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och hennes forskning kretsar kring allmändidaktiska och läroplansteoretiska frågeställningar om undervisning, rättvisa och bedömning.
Stefan Hopmann var tidigare professor i pedagogik vid Wiens universitet och expert på frågor om utbildningshistoria, läroplansteori och bildning.