Tilltron till vetenskapen är stor och vi förväntar oss att politiska beslut, verksamhetsutveckling och professionell yrkesutövning ska bygga på evidens och beprövad erfarenhet. Men vad innebär det och hur gör man det?
Morten Sager visar i Mer professionell evidensbasering på evidens- baseringens möjligheter och hur man kan kombinera vetenskapsteoretisk reflektion med verksamhetsförbättringar och professionellt lärande. Här skriver han om verktyg, analys- modeller och begrepp som ger bättre förståelse för vilken roll vetenskaplig och annan kunskap kan och bör ha vid planering och förändring av välfärdsverksamheter. Genom att fokusera på skillnader i olika sätt att uppnå centrala målsättningar i både vetenskap och verksamheter blir det tydligt att det finns många vägar att välja på. Vetenskap och beprövad erfarenhet, randomiserade kontrollerade studier och fallbeskrivningar, systematiska översikter och expertgrupper är alla försök att nå användbar kunskap, men varje sådan väg har också sina möjliga dikeskörningar. Den här boken ger en översiktlig bild och levande exempel på hur olika verksamheter kan utvecklas – på gott och ont.
Sager introducerar de senaste decenniernas vetenskapsteoretiska utveckling och kopplar denna till faktiska utmaningar inom olika verksamheter.
Mer professionell evidensbasering vänder sig till studerande och personer med ansvar för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, socialt arbete, skola och folkhälsoarbete.